Monday, October 19, 2009

Cikgu Ise Bersajak....DIAMKU

Diamku

Sesudah tiba waktunya
Menunggu warna reda terpancar
Sinar matamu bening dan menikam
Aku telah memilih diam

Diam bukan bererti marah
Diam bukan bererti kalah
Diam bukan bererti salah
Diam bukan bererti lemah

Malam ini kita dicabar dengus angin
Mana ada cinta perkasa yang memandai
Antara umbi hidup dan subur kehidupan
Aku telah memilih diam

Diamku mengajar aku memahami sabar
Diam adalah salju memadam api marah
Diam umpama bunga penyeri halaman
Mereda gelora
Diam dibina dengan ambangan bulan
Mencari kebenaran
Diam umpama cermin diri

Setelah seribu langkah melangkah
Aku memilih diam
Kerana diam lebih erat dan berbicara
Jika bicara mengundang dosa
Memanas api sengketa
Mendatang bencana
Disalah teka

Sesudah tiba waktunya
Izinkan aku memilih diam
Sehingga aku temui kata-kata
Yang mampu menjadi makna

No comments:

Post a Comment