Saturday, August 22, 2009

Cat Air

Pengenalan

Cat air adalah satu tradisi lama dan juga adalah asas medium dalam mengambar suasana dengan kebolehan yang ada pada individu pelukis itu. Kebolehan itu asasnya berkebolehan dalam membuat tone dan warna. Cat air adalah menghasilkan gambaran dengan pelbagai teknik dengan menggunakan bahan warna dan pewarna seperti cat yang memerlukan pelarut daripada air atau minyak untuk mencairkan atau memudahkan pergerakan sapuan. Orang yang berkemahiran tinggi dalam menghasilkan catan boleh menghasilkan bentuk yang lut sinar sebagai contoh angin yang bertiup. Kebiasaannya catan yang dihasilkan dibuat menggunakan bahan pewarna yang di sapu ke atas permukaan yang rata sama ada dalam bentuk nyata atau abstrak dan ini pengaruh yang ada dalam pemikiran atau pun rekaan tertentu.
Setiap tahun cat air datang dengan lukisan yang lut sinar tanpa dengan menggunakan warna putih tetapi ia adalah permulaan daripada kaedah adalah mengambil kira penggunaan warna yang tersusun, dan mereka juga tidak boleh memperjelaskan diantara kawasan garisan dengan cat air kadang- kala kita juga perlu memperggunakan warna putih dan gouache bila warna putih memainkan peranan major atau penting. Campuran warna putih dengan kuatiti yang berbeza akan memungkinkan perubahan warna akan memunculkan warna yang baru dalan cat air, begitu juga dengan campuran warna- warna asas akan menghasilkan pelbagai warna.
Tidak semua cat air mempunyai mempunyai bahan warna warna yang penuh dengan bahan yang lut sinar dan kebanyakkan kandungan cat air adalah campuran daripada warna putih, tetapi secara amnya, kebolehan bahan itu adalah nipis apabila dicairkan dan ini kan memberikan kesan yang lut sinar. Dalam catan cat air, penggunaan kesan cahaya dalam lukisan adalah utama begitu juga dengan bayang iaitu tempat yang mana memerlukan kesan yang gelap dalam karya itu, dengan mengguna warna yang nipis yang di sapu keatas kertas ia akan memberi tindak balas seolah- olah terdapat kesan cahaya dalam lukisan itu seperti kita melukis jendela cermin yang ditembusi oleh cahaya.
Pada asasnya cat air mempunyai warna yang tetap yang telah ditetapkan, dan ia mempunyai warna- warna yang kita inginkan tetapi pelukis yang begitu baik tidak akan menggunakan yang diberikan tetapi mereka akan mencampurkan warna- warna yang ada untuk membentuk warna yang pelbagai. Bila cat air mula di sapu pada permukaan kertas dan membentuk garisan sama tebal atau nipis warna ini dan ia akan memberi kesan gelap dan cerah dan ini kita panggil sebagai cahaya dan bayang.
Kualiti yang baik dalam lukisan terpulang kepada pelukis dan ia juga bergantung kepada teknik yang digunakan dalam lukisan yang dibuat dan penggunaan cahaya dan bayang yang di buat. Cat air banyak juga memerlukan tahap dan teknik atau kaedah yang tinggi barulah ia akan berjaya dan inilah di panggil sebagai lut sinar yang membolehkan anda melukis semua benda dalam lukisan cat air ini walaupun terdapat benda yang sukar yang hendak dibuat dan ia memerlukan latihan yang berterusan walaupun terdapat pembetulan dalam cat air.

Sejarah catan

Sejarah awal catan mula dikesan sejak 15,000 hingga 20,000 tahun dahulu yang dirakamkan pada dinding- dinding gua. Gambar Bison, kuda dan rusa masih dikekelkan di gua yang terdapat di Sepanyol dan Selatan Perancis. Medianya terdiri daripada pelbagai tanah yang diserbuk dan dicampurkan dengan lemak binatang, putih telur atau jus tanaman. Kebanyakkan warna yang dihasilkan adalah terang dan kontra.
Sejarah catan bermula pada Zaman Yunani Purba, pada zaman itu kebanyakkan pelukis menjalan aktiviti catan mereka berkaitan dengan keagamaan. Pada masa itu mereka menggunakan media ialah mozek dan fresco. Kemuncak seni catan adalah pada zaman Renaissance yang berlaku di Eropah, ramai pelukis pada masa itu menggunakan media seperti cat air, cat minyak, fresco dan tempera. Sebelum Perang Dunia Ke-2 khasnya di barat yang menunjukkan jangka waktu yang panjang dan lama dulu. Dalam jangka masa yang panjang ini terdapat banyak gaya dan pendekatan yang di hasilkan terutama melalui aliran, gerakan serta zaman yang di lalui dan yang diamalkan oleh golongan yang tertentu. Hasil karya yang dibuat berdasarkan teknik-teknik lukisan yang di pelajari daripada aliran- aliran yang terdapat dalam zaman itu.
Catan yang dihasilkan mengikut aliran-aliran yang tertentu yang mengikut zaman yang tempuhi serta olahan teknik yang dihasilkan oleh pelukis dari zaman yang tertentu mengikut arus perubahan yang berlaku dalam seni catan itu tersendiri. Antara aliran- alirannya ialah yang pertama ia berlaku ialah catan prasejarah dan catan purba, zaman pertengahan, zaman renaissance, Boroque, Recoco, Neo-klasikal, Romantik, Non-Romantik, Impressionis, Gerakan Post-Impresionis, Kuibis, Ekspressionis, Pos-Ekspressionis, Futuris, Dadais dan Surealis.
Antara pelukis yang terkenal ialah Leonardo da Vinci, Paul Cezanne, Van Gogh, Pablo Picasso, Salvado Dali, Jackson Pollock dan yang lain- lain lagi dan media yang paling digemari ialah cat air dan minyak serta tempera. Perubahan yang penting turut berlaku di Eropah contohnya di England pada akhir abad ke -18, warna air menjadi media pilihan kepada ramai peukis. Pada asalnya cat air dilihat sebagai lukisan yang berwarna sehingga M.W Turner (1775-1851) seorang pelukis dari British School of Watercolour yang telah membuktikan bahawa air ammpu berfungsi sebagai cat minyak. Beliau sangat terkenal dengan lukisan pemandangan, dan merupakan peneraju dalam gerakan merevolusikan lukisan warna air dengan membuat kajian dengan pelbagai teknik seperti mencipta tektur menggunakan bahan terbuang dan lakaran.
Pada akhir abad ke- 19, peningkatan penggunaan warna air di US mula berkembang dan menandingi pelukis Eropah dengan menghasilkan pelbagai teknik cat pada tempoh tersebut. Pelukis warna air Amerika seperti John Singer Sergeant ( 1856-1926) menghasilkan banyak karya ternama pada abad itu. Setiap pengkarya yang meembuat pertunjukan di “ Revolutionary Armory Show” di New York pada 1913 mempamerkan pelbagai teknik penggunaan warna air yang unik.


Kaedah
Basah atas basah (wet on wet)
Teknik ini melibatkan sapuaan warna air ke atas permukaan kertas yang basah. Dengan kaedah ini ia menghasilkan kesan atau memberi kesan yang lutsinar. Teknik ini adalah sukar bagi cat air kerana teknik basah atas basah atau wet on wet adalah bersifat dramatik kepada media cat air kerana ia amat sukar dalam mengawal sapuan berus keatas permukaan kertas atau kanvas. Bagi menghasilkan atau untuk menggunakan teknik basah atas basah ini dengan tidak membenarkan warna terdahulu kering dan ia adlah suatu perkara yang mudah kerana ia perlu membiarkan warna terdahulu masih lembab dan sapuan warna berikutnya mempunyai kandungan dan pewarna yang lebih. Jika tidak menggunakan cara ini ia akan memberi kesan atau menjadikan warna berbaur dan hasilnya akan nampak kotor.

Basah atas kering ( wet on dry )
Kaedah ini adalah untuk menghasilkan kesan yang legap dalam karya cat air. Teknik ini juga banyak digunakan kerana ia sesuai dengan pelbagai media dan amat mudah dalam mengawal teknik sapuan warna ke atas permukaan kertas. Dalam mendapat kesan yang lutsinar dengan menggunkan warna yang basah dan di sapukan keatas lapisan yang yang telah kering.


Kering atas basah
Kaedah ini pula adalah mengambil terus dari tiub dan terus dengan mewarna keatas kertas yang telah di basahkan.

Kering atas kering serta tindihan
Kaedah ini pula adalah dengan menggunakan warna yang pekat yang disapu keatas permukaan atau lapisan warna yang telah kering dan ini bertujuan untuk menghasilkan kesan jalinan dan ini akan mendatangkan kesan kering yang berlegap dengan menggubkan teknik tindihan warna tersebut. Dengan menggunkan kaeadah ini ia akan memberi kesan yang tebal dan legap keran akaedah ini adalah melibat sapuan- sapuan warna keatas lapisan- lapisan warna kerana bertujuan untuk membentuk ton kedalam lukisan cat air tersebut.

Kering bertindih
Dalam membentuk kesan jalinan ia menggunkan kaeadah menitik warna dalam membentuk objek atau corak yang menarik di dalam lukiasan cat air.

Renjisan
Kaedah ini menggunakan semburan yang menggunakan berus atau berus gigi dengan merenjiskan keatas permukaan dalam menghasilkan kesan yang spotan dan menarik di dalam karya cat air.


Jenis – jenis kertas

1. An- all raund paper

Kebanyakkan kertas warna air diperbuat daripada mesin, namun kita juga boleh membeli kertas buatan tangan yang mana mengandungi picisan yang tinggi. Ianya lebih mahal dan susuah didapati di gedung- gedung seni biasa. Mesin yang membuat kertas ini didatangkan dalam bentuk permukaan yang berbeza, yang mananya mempunyai tiga ketogori utama, yang pertama ialah licin yang juga dikenali sebagai tekanan panas atau untuk yang pendek, yang kedua pula ialah yang sederhana, kadang kala iajuga dipanggil sebagai tekana sejuk atau CP tetapi kebayakannya dikenalai sebagai not dan yang ketiga ialah kasar juga merupakan tekanan sejuk tetapi kebanyakannya mempunyai testur yang rata. Oleh itu, kebanyakan pelukis memilih kategori kertas licin ataupun kasar bagi membangkitan kesan legap, yang biasa dipilih ialah ‘not’, yang mana mempunyai tekstur yang cukup untuk catan yang tahan tetapi tidak mencukupi untuk campur dengan warna secara telitinya.

2 . Heavy paper
Sekiranya berhasrat mengkaji dengan tekstur dan kesannya keatas warna air, kita perlu menggunakan kertas yang bagus, iaitu heavy paper atau board watercolour yang mana ianya mengambil balasan yang sebenar. Kertas yang tebal atau juga dikenalai sebagai bord tidak akan meregang dan ianya harus digosok dengan sedikit air tanpa dihancurkan. Kaeadah ini membantu untuk mengekalkan kualiti lut siinar cat air. Selain itu, anda juga boleh menggunakan span untuk memindahkan atau menambahkan warna.

3. Stretching paper
Kertas cat atau warna air yang nipis akan meregang atau mengembang, oleh sebab itu ianya tidak bengkok atau melekung apabila dicat. Apabila kertas tersebut mengembang, bahagian yang dicat dan bahagian yang dispan, permukaannya boleh digerakkan. Bagi mengelakannya daripada berlaku, licinkan tuala diatas kertas board. Dengan cara ini bahagian atas kertas diletakkan menghadap ke bawah di atas permukaan tuala kertas, bahagian belakang kertas pula dispankan. Tuala kertas mampu, menyerap sebarang sisa air yang mana ianya diserap melalui bahagian atas ketas, kemudiannya, ubah kertas serta,. Seterusnya, lekatkan kertas dengan mengguunakan gam pelekat keatas. Dengan kaedah ini, permukaan yang dicat akan kekal dan tidak terganggu, tidak terganggu, tiada habuk atau specks are picked up tren the board, and prior drawing remains infac


Jenis- jenis kertas

Hot pressed

Pada permukaan kertas ini adalah kasar yang halus dan licin, ia mempunyai tekstur yang bagus untuk sapuan berus. Semasa proses ia akan memberikan sapuan yang lancar ketika menyapu warna keatasnya walaupun ia masih dalam keadaan kering.


Cold pressed or ‘not’ pressed
Kertas lukisan ini mempunyai tekstur sederhana kasar, kertas jenis ini juga adalah bersifat licin dan mudah disapu walaupun dengan sedikit warna yang di sapu pada kertas ini. Ia dipilih kerana mempunyai permukaan yang berkekurutuan dan berbiji kerana ia mudah untuk di sapu dan menyerap warna.

Raugh
Kertas ini adalah kertas yang paling kasar. Permukaannya yang berbutir ini untuk membenarkan maksimum sapuan berus kapadanya dan secara kebutulan ia mempunyai bahagian yang terang yang memudahkan untuk menyapu warna dan menimbulkan kesan warna yang telah disapu pada permukaan kertas ini.


Teknikal
Berus
Berus yang baik untuk kegunaan mewarna adalah dilihat kepada kualiti bulu berus itu tersebut. Kebiasaannya kualiti bulu berus yang berada dipasaran adalah pelbagai. Untuk memilih berus yang baik haruslah dipilih kepada berus yang boleh menyerap air dengan bagus serta tahan lama dan bila kita gunakannya ia tak akan membengkok dan berus yang bagus ia akan lurus seperti mana yang kita kehendaki terutama pada hujung berus tersebut haruslah tajam dan tak akan memberi masalah bila kita menggunakan. Kebiasaannya berus cat air yang bagus adalah diperbuat daripada bulu kolinsky sable jantan yang tersangat mahal.
Berus yang di perbuat daripada bulu Kolinsky Sable ini adalah yang terbaik dan juga ciri- ciri bulu ini adalah halus dan menyerap air dengan sempurna dalam sapuan warna ke atas permukaan kertas. Berus cat air ini ada pelbagai saiz dan mempunyai kegunaannya sendiri dan selain itu juga berus ini juga mempunyai pelbagai bentuk yang telah dikhususkan untuk kegunaannya. Bentuk berus cat air boleh boleh didapati dengan pelbagai bentuk yang harus digunakan adalah seperti raund, flats mops dan ringger.


Jenis- jenis berus
Berus pelukis terdiri pelbagai bentuk antaranya :

Raunds

Raunds adalah berbentuk bulat sepenuhnya yang cukup untuk menyerap air dan bahan warna dan meruncing atau tajam atau dekat tajam untuk kegunaan menghasilkan garisan- garisan, ia juga untuk mewarna benda- benda yang memerlukan kajian terperinci seperti rumput dekat, daun, ranting, paras muka, rambut dan kegunaanya dalam mewarna juga bergantung kepada saiznya. Berus ini juga berguna bagi kebanyakan lukisan alam semula jadi.


Flats
Flats adalah kegunaannya untuk menyapu pada permukaan yang luas dan juga menghasilkan sapuan yang rata. Bagi berus flats yang bersaiz 6 ia adlah untuk mewarna kawasan yang tidak luas, misalnya awan batang pokok, buah-buahan manakala untuk saiz 12 pula ia adalah untuk mewarna kawasan yang luas seperti langit, air, bukit besar, padang luas, bangunan dan lain-lain latar belakang yang memerlukan catan yang cepat dan rata.


Mops

Berus cat air mops ini adalah bersifat lembut da ia adalah sesuai untuk digunakan untuk sapuan yang lembut pada permukaan kertas. Selain itu juga mops juga berkebolehan untuk menyerap air dan warna dengan baik dan mampu untuk menyapu atau mewarna atau mengalihkan warna ke tempat lain tanpa mengenai permukaan yang lain dan tidak terburai ke kawasan tapi dengan cara yang betul. Berus mops ini bagus dan sesuai digunakan untuk kertas basah dan lukisan lembut, bebas, dan menyapukan warna seperti mengalirkan air dengan lembut.


Filbert
Bentuk berus seperti ini tidak seperti berus bulat kerana hujung berus ini tidak boleh tajam kerana ia berbentuk leper. Bulu filbert dibentuk sedemikian adalah kerana kebaikannya adalah untuk membentuk dedaunan kerana sesuai dengan hujung bulu berus ini yang berbentuk bujur dan tumpul.

Ringgers
Berus riggers memeang terkenal dengan bulu berusnya yang panjang daripada pangkal hingga ke hujungnya dan ia bagus untuk mengecat atau mewarna secara sedikit demi sedikit. Berus ini juga sesuai digunakan untuk menghasilkan garisan serta menunjukkan kesan garisan yang terperinci dalam kerja mengecat dan mewarna. Berus ini juga bersifat kecil dan sesuai dengan bulu yang panjang dan halus untuk menghasilkan garisan yang halus dan panjang.


Spotters
Bulu berus spotters adalah bersifat gemuk (stubby) dan pendek tetapi mempunyai hujung yang bagus dan tajam. Kegunaannya adalah dalam menghasilkan kerja- kerja yang bersifat miniature atau kecil dan kerja yang detail terutama menghasilkan lukisan photo.


Fans
Berus fans ini adalah bersifat rata tetapi bulu berus ini terbuka atau mencapah dan lebar. Bulunya yang bersifat kejur, meremang dan melenting sesuai dan bagus digunakan untuk menghasilkan gerakan garis yang lurus atau datar.

Jenis- jenis warna air

Cat air adalah bahan warna yang diperolehi daripada sumber alam semulajadi yang telah diproses menjadi satu bes warna. Bes warna ini pula akan dicampur dengan sedikit air dan membentuk satu pigment yang di sebut sebagai watercolour.

Cat air (water calour)
Ialah pigment warna yang menggunakan bahan tara air dan adakalanya ia menggunakan pengilat gam arab, ia bersifat lutsinar tetapi boleh dilegapkan dengan cara warna disapukan beberapa kali dan boleh tebal.

Cat air terdapat air terdapat dalam dua jenis
i. jenis opaque
ii. jenis tranparents atau lutsinar

cat air dalam bentuk transparent pula terbahagi kepada dua atau jenis iaitu:
i. Dalam bentuk kering atau dry pars.
ii. Dalam bentuk basah atau moigt tube

Dry pans ialah water colour yang diperolehi daripada pigment asas bahan warna iaitu warna yang tidak dicampurkan dengan bahan- bahan lain.
Most tube pula ialah pigment warna yang telah dicampurkan dengan sedikit air untuk memberikan kelembapan pada pigment warna tadi.
Water colour boleh diperolehi dalam pelbagai bentuk seperti:

Tube
Water colour yang telah sedia dicampurkan dengan air, nilainya berdasarkan system grade, kadangkala satu warna lebih mahaldaripada jenis warna yang lain

Pans
Mempunyai kualiti kelembapan yang bagus dan mudah digunakan walaupun digunakan dengan berus yang kering tetapi amat mudah bercampur dengan warna yang lain oleh itu berus hendaklah dibersihkan terebih dahulu.

Piant box
Setiap pans boleh di tukar selepas selesai menggunakannya

White guache
Ianya sangat menjurus kepada putih opaque. Campuran dengan cat air menjadikan opaque (kabut), merupakan body colour. White guache biasanya digunakan untuk kasar highlights dan sentuhan terakhir.


Warna

Mengenali warna dan memahami merupakan pengetahuan asas dalam melukis dengan menggunakan warna air ini. Kebiasaannya dalam sebuah kotak warna telah terdapat semua warna yang dikehendaki, tetapi untuk menjadikan seorang yang mahir dan memahami struktur warna adalah menggunakan warna asas sahaja untuk mencari warna yang lain yang hendak di gunakan dalam lukisan. Dengan mencampurkan warna- warna yang ada bagi menghasilkan warna yang baru. Selain itu juga, ia boleh menghasilkan warna yang pelbagai yang tidak diberikan.
Pengetahuan tentang warna dan mencampurkan warna adalah asas peting yang perlu kita ketahui. Campuran warna adalah amat penting dalam cat air. Campuran warna asas iaitu warna biru, merah dan kuning akan menghasilakn warna yang pelbagai.
Permulaan warna asa yang perlu kita kita ketahui dengan campuran warna asas akan mengeluarkan warna yang pelbagai, sebagai contoh warna yang telah dalam pyramid ini. Dengan campuran warna maka kita akan tahu pelbagai warna yang akan dihasilkan. Warna asasnya ialah merah, kuning, biru.

Primary colour( warna asas)

Campuran tiga serangkai iaitu merah, biru, dan kuning iaitu warna asas (primary) akan menghasilkan warna gray. Warna kuning dicampur dengan biru dengan kuantiti yang sama akan menghasilkan warna hijau. Warna biru pula di campurkan dengan warna merah akan menghasilkan warna ungu dan merah di campur dengan warna kuning akan menghasilkan warna oren dan warna yang dihasilkan dengan campuran warna asas ini adalah warna sekunder ( secondary colour) dan warna- warna sekuder yang dicampurkan ini juga akan menghasilakn warna gray.
Warna komplimentari ( complementary colour)

Warna-warna komplementari terhasil dari pelbagai campuran warna asas dengan warna skunder. Banyak sedikitnya warna-warna yang di campur juga akan menghasilkan warna komplimentari yang berlainan. Warna saling melengkapi melalui rangkaian garisan lurus warna mempunyai perbezaan yang ketara. Contoh warna yang saling melengkapi ( kuning, merah keunguan dan biru keunguan) adalah melaluirangkaian garisan putus- putus, walaupun warna kuning digunakan, idea ini mungkin dapat disesuaikan dengan pelbagai warna dan akan menghasilkan warna- warna yang lain daripada warna pelengkap.


Tertiary colour ( warna ketiga )

Warna yang terakhir ialah warna yang terakhir dalam nombor warna. Warna di hasilakan dengan campuran dengan mana dua warna sekunder atau diantara penuetralan daripada satu warna pelengkap. Untuk mndapatkan warna yang baik kita haruslah membuat kajian dengan mencampurkan antara warna sekunder dan meghasilkan warna yang baru seperti warna browns, olive, maroons dan kita kita akan jumpa di bahagian tengah dalam cincin warna ini.


Warna- warna panas, neutral dan sejuk

Warna panas terdiri daripada warna yan terang seperti warna kuning hinggalah kepada warna merah keunguan, warna neutral pula ialah warna putih hingga warna hitam dan warna sejuk pula kuning kehijauan hinggalah kepada ungu.


Palettes
Untuk melukis dengan menggunakan cat air ia memerlukan palettes sebagai tempat bacuh atau mencampurkan warna. Kebiasaan palettes berwarna putih dan mudah dicuci setelah menggunakannya. Palettes kebanyakkannya diperbuat daripada seramik, plastic, atau logam. Kegunaan palettes ini adalah untuk memudahkan pelukis untuk membacuh warna- warna yang ada dalam tiup keatas palettes dan untuk mencari warna yan baru yang telah dicampur dengan warna yang lain.
Kebanyakkan palettes yang dibuat khas kepada pelukis dan kebanyakkannya ia adalah dalam bentuk yang simple atau ringkas bagi membolehkan ia dibawa ke luar studio. Palettes datang dari pelbagai bentuk dan saiz, ada yang berentuk bulat, petak dan ada yang boleh dilipat.
Palettes dilihat dari segi struktur, bentuk atau permukaan yang hendak dijadikan tempat membacuh iaitu tempat dimana warna yang hendak diletakkan dalam kotak kecil pada permukaan palettes itu. Selain itu juga, palettes yang bagus adalah yang senang dipegang ketika mewarna. Palettes yang bagus adalah yang terdapat lubang ibu jari yang senang untuk dipegang.
Secara amnya, palettes bukan sahaja penting dalam mewarna tetapi ia adalah tempat untuk menghasilkan warna yang lain. Kepentingan palettes ini adalah tempat untuk meletakkan warna. Selain itu baris-baris kotak kecil yang ada pada palettes adalah tempat letak bahan warna dan memudahkan pelukis meletakkan warna dalam keluarga warna iaitu warna panas kepada warna sejuk.


Jenis- jenis palettes

1. Folding Metal Palettes
Kegunaannya adalah untuk kerja cat air atau catan di luar studio, palettes seperti ini yang boleh dilipat banyak dijual tetapi yang paling baik adalah palettes yang di perbuat daripada logam. Palettes seperti ini mempunyai bahagian dalam yang berwarna putihyang dicat dengan lapisan yang bekilat untuk memudahkan dan membezakan warna manakala bahagian luarnya berwarna hitam. Buataan palettes ini adalah tradisional kerana ia mempunyai lubang tempat ibu jari yang memudahkan untuk dipegang. Ia dibuat khusus untu pelukis kerana ia mempunyai kualiti yang bagus, tahan lama, saiz yang standard serta senang di bawa.
2. Butcher trays

Palettes Butcher Trays ini muncul pada awal abad ke-20. palettes ini berwarna putih yang disaluti cat yang berkilat, manakala di tepi bingkai palettes ini pila berwarna biru kehitamandan ia bagus untuk membacuh warna di dalamnya. Bentuk palettes ini kelihatan seperti kuali yang sedikit cembung dan ia membenarkan membacuh warna dalam kuatiti yang banyak. Ia berbeza dengan palettes yang lain yang mempunyai kotak- kotak tempat warna keran palettes ini adalah untuk membacuh warna bagi membuat atau mencipta warna yang menarik dalam kuatiti yang banyak.



3. Ceramic Palettes

Idea bahan untuk membuat palettes daripada glazed tembikar cina, ia mudah di basuh dan ia tidak mudah dikotori atau berlumuran. Palettes ini dibuat adalah keran ia mempunyai kecondongan untuk menghasilkan warna keran ia mempunyai barisan kotak yang memudahkan untuk meletak warna. Palettes ini adalah sesuai untuk kegunaan kerja di dalam studio.
4. Studio palettes
Palettes ini adalah sesuai untuk semua sama ada diluar studio ataupun di dalam studio, ia bagus untuk digunakan kerana kerana ia mempunyai banyak kawasan tempat letak bahan warna dan ia juga mempunyai penutup untuk menghalang habuk daripada memasuki warna. Walaupun warna itu telah kering tetapi ia masih boleh digunakan dengan mebasahkannya dengan air supaya ia menjadi lembab. Ia mempunyai kelebihan dan ciri- ciri yang baik kerana bentuk yang di hasilkan adalah mengikut keperluan yang dikehendaki oleh para pelukis cat air.




2 comments:

  1. thanks bg ilmunyaa.
    sayangnya ga ada gambarnya yg bg..

    ReplyDelete
  2. Wahh!!!bagusnyaaa...semua maklumat yg sye cri ade kt sini..tq bgi ilmu..hrp ii lps ni sye blh jdi lebih pandai dlm dunia watercolour...amiin..tq☺☺

    ReplyDelete